woensdag 11 februari 2015

New York

New York

Daar ben ik afgelopen weekend geweest. Het is een mooie stad en ik hou ervan om mensen te kijken. En als je dat ergens goed kunt dan is het wel daar. Waar ik het eigenlijk over wil hebben is de tijd waar wij nu in leven. Overal om ons heen gebeuren vreselijke dingen. Voor ons als Nederlander is het eigenlijk altijd een ver van ons bed show geweest. Tot juli afgelopen jaar. Een vliegtuig vol met Nederlanders neergehaald in oost Oekraine. Een enorme impact. Onbeschrijfelijk. Niet te bevatten. Zo dichtbij. Nog steeds komt er geregeld wat informatie naar buiten gesijpeld. Deze gebeurtenis doet mij steeds meer begrijpen waarom de Amerikanen hier nog zo boos zijn en teleurgesteld en nog veel meer.

Ik ben naar het 9/11 memorial geweest. De sfeer die daar hangt is eigenlijk niet te beschrijven. Je moet er zijn geweest om dat gevoel te kunnen begrijpen. Ineens begreep ik ook waar hun woede en angst vandaan kwam en komt. Er zijn bijna 3000 mensen omgekomen. Elk van die 3000 mensen heeft een familie. Die familie moet het nu zonder zijn dierbare doen. De stad lijdt er nog onder. De mensen die daar wonen zullen nooit vergeten wat er is gebeurd.

De stad is me ook in positief opzicht bijgebleven. Een specifiek moment is zaterdagavond 23.00 uur. Jess en ik liepen over Time Square. Er staan daar veel mensen uitgedost als disneyfiguren of het vrijheidsbeeld. Maar ook was er een jongen. Hij stond daar maar. Geblindoekt met twee tassen achter hem. Op die tassen zat een bord met een bericht erop. "I trust you. If you trust me, give me a hug" . Deze woorden hebben een indruk op me gemaakt. Ik besef me dat onze wereld teveel gevuld is met wantrouwen. Eerst zien, dan geloven. Ik heb die jongen een 'hug' gegeven. Hij stond daar maar. Midden op het altijd drukke time square. Impressive. Ik hou van New York. Om deze diversiteit aan mensen en aan plekken. Aan de ene kant het 9/11 memorial waar de sfeer drukkend is en niemand in de mood is om lachend een selfie te maken. Respect. Dat is daar overheersend. Eigenlijk in de hele stad.
Zouden we dat niet een beetje terug moeten krijgen in Nederland? Of in andere landen in de wereld? Ik ga er in elk geval mijn best voor doen om iets verder te kijken dan mijn Hollandse neusje lang is. .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten